Filosofie studia

Děti do světa neuvádíme, ale s dětmi svět tvoříme.

Protože výchova rozvíjí myšlení, správné jednání a zručnost, má těžiště naší výchovy tři pevné body: 1. chápání, 2. jednání, 3. zručnost

Vzděláváme podle kompetenčního modelu:

Konkrétní cíl 1 – správně vychovávat: 

Výchova je vztah, proto je ve výchově důležitá jak osoba svěřená, tak osoba vychovatele; ve výchově nejde pouze o předávání vědomostí a dovedností, ale je zde formována celoživotní orientace (co je pro danou společnost správné a jaké jsou preferovány hodnoty). Dále je jednotlivec motivován, aby vyvinul vlastní úsilí, v kterém může docílit správného rozhodnutí. Těžiště výchovy leží v rodině. Mateřská škola je však spojnicí mezi rodinou s těžištěm ve výchově a školou – institucí s těžištěm v učení. Pedagog v mateřské škole navazuje na výchovu v rodině a vhodnými didaktickými nabídkami může doplnit i to, co chybí. Tím připravuje dítě na další formy institucionální výuky.

Pedagog k tomu, aby správně vychovával, potřebuje tyto kompetence:

K1: Sebe-reflektivní kompetence

Pedagog je schopen

  • reflektovat vlastní schopnosti i hranice. V této kompetenci se klade důraz na to, že pedagog potřebuje reflektovat sebe, svou dějinnou a kulturní podmíněnost, své schopnosti a hranice (prověřovat stálým studiem a osobnostním rozvojem), aby neprojektoval „své apriori představy o dětství“ do edukačního procesu
  • rozlišit mezi výchovou a manipulací, rozvíjí kritické myšlení; dokáže kriticky reflektovat kritéria správného jednání a je schopen aplikovat je na konkrétní situace

K2: Kompetence k holistické reflexi dítěte

Pedagog je schopen

  • rozumět dítěti jako svébytné osobě: pedagog rozumí dítěti jako jedinečné osobě, která sama sebe tvoří, prizmatem vědy a je schopen pracovat s jeho individuálním obdarováním i zatížením.

Konkrétní cíl 2 – efektivně učit

Pedagog pomáhá dítěti se zvládnutím sociálního a kulturního prostoru rozvojem schopností dítěte. K dosažení tohoto cíle potřebuje být schopen a) vyhodnotit edukační proces i konkrétní situaci, b) stanovit zamýšlený cíl edukace a c) znát způsob, jakými prostředky cíle dosáhnout. 

Pedagog potřebuje kompetence:

K3: Evaluační kompetence:

Pedagog je schopen

  • vyhodnotit znalostní a dovednostní úroveň dítěte;
  • vyhodnotit úroveň socializace dítěte (odchylky od běžných socializačních projevů);
  • vyhodnotit aktuální klima (stav) třídy.

K4: Projektová kompetence

Pedagog na základě analýzy vzdělávacích potřeb a jejich stavu u dítěte stanovuje cíl výuky.  Je schopen:

  • stanovit cíl požadovaný společností (v návaznosti na RVP PV)
  • stanovit cíl daný specifikou zařízení
  • stanovit cíl daný osobností a potencialitami dítěte

K5: Metodologická kompetence

Jedná se o kompetenci jak vědomostní, tak dovednostní.

Pedagog je schopen

  • využít takových potřebných nástrojů, prostředků a cest (pedagogické komunikace a didaktických prostředků), které vedou ve vzdělání k vytčenému cíli a které berou ohled na diferenci mezi dětmi.

Konkrétní cíl 3 – umět komunikovat s prostředím, kde edukace probíhá

Pedagog potřebuje umět komunikovat s prostředím, ve kterém proces probíhá – jedná se o spolupráci pedagoga se vzdělávacími komunitami, které se podílejí na výchově konkrétního člověka a se společností jako takovou.

K6: Kompetence k organizaci třídy

Pedagog je schopen

  • organizace vnějšího a vnitřního prostředí,
  • vytvářet a udržovat pravidla, řád práce,
  • estetické sensitivity (zachování pořádku, vytváření vkusné výzdoby apod.)

K7: Manažerské kompetence:

Pedagog je schopen

  • základní finanční, projektové a IT gramotnosti vztahující se k oboru studia;
  • delegovat a přejímat zodpovědnost v edukačních prostředí.

K8: Komunikativní kompetence:

Pedagog je schopen:

  • verbalizovat své cíle,
  • komunikovat se svým prostředím (dětmi, rodiči, nadřízenými, spolupracovníky)
  • spolupracovat v rámci škol i mimo ni.

K9: Interpersonální kompetence: 

Pedagog je schopen

  • rozumět prostředí, ve kterém je umístěno jeho zařízení: legislativnímu, kulturnímu, environmentálnímu.

Profil absolventa

Absolvent je připraven pracovat v zařízeních pro děti předškolního věku, ve školních družinách, školních klubech či jiném mimoškolském zařízení. Dále se uplatní v domech dětí a mládeže, hrových centrech či střediscích volného času. Je kompetentní k výkonu profese samostatného učitele mateřské školy. Jako pracovník s vyšší kvalifikací je schopen komplexně zajistit nebo řídit výchovně vzdělávací a koordinační činnost v oblasti využití volného času dětí a mládeže ve výchovných zařízeních různého typu, může tedy působit jako animátor zájmové činnosti, samostatný pedagog volného času. Absolvent může poskytovat individuální výchovně vzdělávací péči též ve zdravotnických zařízeních a jako osobní asistent dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami. Jako pedagogický pracovník je schopen působit v informačních a environmentálních centrech a řídit komunitní sdružení a spolky národnostních menšin, mateřská centra apod. Vynikajících výsledků dosahuje škola na poli zaměstnanosti svých absolventů (98%). Absolvent vyšší odborné školy pedagogické s titulem DiS. má stejné platové zařazení  jako absolvent bakalářského studia.